Com et sentiries tu si et trobessis en un lloc totalment diferent on no
coneixes la cultura, ni la llengua ni ningú? Aquest penúltim capítol parla
sobre els nouvinguts i la gran diversitat de cultures que es poden trobar en un
centre, una qüestió cada vegada més important socialment
però que repecuteix en l'educació, no de manera negativa, sinó com a
possibilitat pels alumnes de conèixer i aprendre a conviure.
Hem viscut una època en què molts gent s’ha vist
obligada a emigrar per sobreviure o per millorar les seves condicions de vida i
la dels seus fills, i això s’ha vist reflexat a les aules i als centres
escolars. Cada cop hi ha més nouvinguts de més varietat de països, però això
perjudica al rendiment escolar? Després de veure aquest capítol i escoltar les
diferents opinions, crec que no hi ha un empitjorament ni de la classe, ni del
procés escolar. Sí que és veritat que aquests nous alumnes necessiten més
ajudes, però en moltes escoles fan aules d’acollida per exemple, per tal
d’integrar-los en qüestió de l’idioma. El problema sí que pot venir quan més
del 70% d’alumnes d’un centre són nouvinguts, perquè si són pocs poden rebre
més atenció i després integrar-se a les classes ordinàries, però quan supera la
meitat d’alumnes d’una escola el nivell sí que baixa, perquè realment és com
una gran aula d’acollida, i és que s’hauria de distribuir aquesta quota de
nouvinguts. Alguns mestres parlen sobre aquest fenomen, i també és veritat que
la majoria d’aquests nens i nenes van a escoles públiques, i sol ser on hi ha
menys diners, pel que hi ha menys recursos per atendre’ls com caldria. Cada nen
i nena nouvingut té la seva pròpia llengua, i el llenguatge pot ser un gran
problema ja que fer una classe en català pot ser molt desmotivadora, ja que no
entendrà si no res, gairebé res, i els professors han de posar de la seva part
per intentar que aquest problema es solucioni. A part, d’això, crec que molt
alumnes immigrants tenen problemes familiars, potser per això han vingut a
viure aquí i estan en una cultura totalment diferent i amb un idioma que potser
no entenen, però el tema de la família és molt important i cal saber què hi ha
darrere de cada alumne, perquè alguns tenen problemes realment grans i cal
conèixer-los per saber com actuar el nen i com aconseguir motivar-lo a seguir
endavant. Aquestes són les feines més importants que cal que facin els
professors, però la integració ja es dóna a totes les escoles i és tema que ha
tingut molta polèmica, però que cada cop rep més ajudes i es va solucionant poc
a poc, o aquest és el meu punt de vista.
En aquest episodi, veiem l’institut Barres i Ones del barri de Llefià de Badalona on hi ha una alta diversitat d’alumnes de diferents nacionalitats. El principal que es comenta sobre aquest institut són la importància de les aules d’acollida, que jo ja havia sentit a parlar, ja que en el meu institut i cada cop en més hi havia. Aquestes aules d’acollida tenen l’objectiu d’integrar l’alumnat i que assoleixin un nivell de llengua catalana que els permeti anar a l’aula ordinària, i el que fan allà és aprendre el català mitjançant el diàleg. Els alumnes d’aquesta aula d’acollida de l’institut es juntes amb altres de la zona i fan un programa de ràdio, que és el pas per saber que ja saben català i ja poden anar a la classe ordinària. Aquest és un projecte que, com ja he dit, moltes altres escoles han adoptat també i és que es una molt bona idea, perquè els alumnes nouvinguts aprenguin l’idioma de manera més ràpida, perquè són menys i estan més atinguts pels mestres i d’aquesta manera poden adaptar-se abans a la classe que fan els seus companys, encara que han de posar molt de la seva part per poder obtenir un bon resultat.
El segon projecte, en canvi, està més centrat en
les diverses cultures que trobem, i que la majoria d’alumnes realment no
coneixen, com passa amb el projecte anterior, hi ha una falta de coneixement
cultural. Però en aquest projecte que fan a l’escola Vedruna Àngels del barri
de Barcelona, el Raval, anomenat “Cultura Religiosa Plural”, uns alumnes
visiten l’emigra-estudium on coneixen les cultures, els objectes, la comparació
i les similituds amb altres. És interessant per ells que coneguin altres
religions que poden tenir els seus amics o coneguts, ja que en aquesta escola
hi ha alumnes de 32 nacionalitats, així que és molt elevat el grau de
nouvinguts. És un bon projecte perquè així els alumnes aprenen altres cultures
i simplement pel fet de conèixer-les i de tenir, precisament una cultura, i que
quan parlin o debatin sobre la religió que sàpiguen de què parlen i perquè.
D’aquest capítol he extret les següents frases: "És
com un nen més, com si la pell se li anés" (alumna), “En quina llengua
penseu?", "La convivència s'ha
de gestionar i treballar si volem una societat coherent, gestionada, sense ghettos,
i això és treballar dia a dia", "Créixer sabent-nos amb els mateixos
drets que els altres ens prepara per poder-nos defensar en la societat"
(Najat El Hachmi), "Aconseguir un somriure d'un alumne xinès o xinesa és
que alguna cosa has fet una cosa molt ben feta", i em quedo amb la de Jordi de Manuel:

"Jo em pregunto, quants dels nostres fills adolescents, que neixin en un altre país, amb les condicions de desconeixement de llengua, amb condicions de la família fraccionada, és a dir, primer un tros i després l'altre, amb les condicions de no conèixer i no tenir amics encara, amb unes condicions d'entrar en una cultura diferent, no fracassarien?"
"Jo em pregunto, quants dels nostres fills adolescents, que neixin en un altre país, amb les condicions de desconeixement de llengua, amb condicions de la família fraccionada, és a dir, primer un tros i després l'altre, amb les condicions de no conèixer i no tenir amics encara, amb unes condicions d'entrar en una cultura diferent, no fracassarien?"
No hay comentarios:
Publicar un comentario