Capítol 1: Ser mestre, com i perquè?




La sèrie comença amb un capítol on es fan dues qüestions bàsiques per ser mestres: com podem ser mestres i perquè volem ser o som mestres? Al llarg del capítol es van responent aquestes preguntes amb l’aportació del que creuen els alumnes i els propis professors. S’arriba a la conclusió que per ser un bon professor s’ha de tenir vocació, no s’ha de fer per fer sinó que han d’agradar els nens i, a més, ha d’agradar ensenyar, això és essencial per poder ser un bon professor, s’ha de sentir la professió, ser vocacional.

Durant aquest capítol el tema base és la vocació dels mestres i ho podem veure en els diferents casos que es mostren al llarg del programa, però no només es tracta això, sinó que també es tracten els problemes que té la professió o les desavantatges que pot comportar, com es viu actualment, i perquè s’ha de ser o no mestre. En els continguts d’aquest primer reportatge, d’una banda es mostra la classe de P4 d’en Joan i ens explica com viu ell el ser mestre i les avantatges i inconvenients que ell troba; d’altra banda es veu la jubilació de la Carmeta, una mestre de primària que es jubila i els seus alumnes estan amb ella en el seu últim dia; també una petita entrevista a alumnes de la Universitat Autònoma de Barcelona de la facultat de Ciències de l’Educació a començament de curs preguntant què és per ells ser mestre; i, el retrobament entre l’escriptora Empar Moliner amb el seu professor de batxillerat de literatura Manel Fuentes.

Més específicament, segons el meu parer, m’agradaria remarcar els petits continguts abans esmentats de manera més concreta i donant el meu punt de vista, ja no només com a estudiant de formació del professorat, sinó també com ho veig jo com a futura mestre. Seguint l’estructura que segueix el programa, començaré parlant sobre què és per mi ser mestre i què ha de tenir, la opinió dels professors i els alumnes ha fet que m’obri més d’idees i que pensi sobre què ha de tenir realment un professor. Després d’haver vist el programa m’he preguntat què és per mi un mestre, i crec que no ha de saber moltes coses només, sinó que ha de saber comunicar, saber escoltar, ha de saber trobar la virtut dels alumnes i potenciar-la... A més, ha de sentir il·lusió per educar i transmetre-la als alumnes, motivant-los per seguir estudiant i saber més coses, i sobre tot ha de sentir passió per educar. Un bon professor crec que hauria de tenir això entre altres coses i fer que els alumnes l’estimin i estimar-los.

En segon lloc, en Joan a l’escola Dr. Samarach i Fina en la classe de P3, ha fet que pensi en com a una persona li pot agradar tant estar amb els nens i formar part de la seva educació, i tal i com ell diu que els nens et mostrin un món màgic i ple de vitalitat. La vocació d’en Joan crec que és la que ha de tenir tot professor a l’hora de fer classe, independentment del  curs que sigui, perquè és realment una vocació. Això fa que ho pugui relacionar amb el cas de la Carmeta, que és la professora que es jubila i que per tant, ha de deixar l’escola, la Carmeta porta uns quaranta anys a l’escola i diu que ha estat una etapa de la seva vida, es veu com s’emociona al final de la classe quan ha de deixar els alumnes i tal i com ella diu “és una etapa de la teva vida, he passat moments durs (...), moments durs que passes amb la família quan arribes aquí amb els nens davant desapareixen” i també creu que tot mestre ha de ser vocacional i estimar els nens i estar pendents d’ells, acaba amb la frase “al final em fareu sàvia".

Per últim, m’agradaria fer referència al petit reportatge que es fa el primer dia de classe de la UAB, perquè quan vaig començar jo mateixa aquest curs també em vaig preguntar què és per mi ser mestre, o perquè ho vull fer, i realment, al llarg del curs he anat canviar la meva visió de ser mestre i cada cop estic veient que no és només el que pensava, sinó que va molt més enllà, que és molt més complex i que, cada cop tinc més ganes i a la vegada més por de posar-me davant d’una classe amb els meus alumnes.

Finalment, m’agradaria nomenar algunes cites que han anat dient al llarg del capítol i que m’han fet reflexionar i pensar sobre tot el que comporta ser mestre, algunes d’aquestes són: “no n’hi ha prou amb a mi m’agraden els nens”, “el mestre és mestre sempre”, “és el nen qui et fa entendre el món d’una altra manera”, i, per últim  em quedo amb la frase “al final te n’adones que el mestre és el nen”. 



No hay comentarios:

Publicar un comentario