Capítol 6: L'escola per a tots



El capítol sisè, és una mica diferent als altres, no perquè l’estructura sigui diferent, sinó perquè es tracta un tema de manera molt més seria, que és el tema de la inclusió a les escoles. La falta, de vegades, d’inclusió a les escoles pot ser un problema de cara al futur ja que cada cop més les escoles es volen adaptar a tot tipus de nens, pel que nens amb discapacitats puguin assistir a una classe normal i tenir el recursos necessaris. Actualment, l’escola té nous objectius, com el de proporcionar tots els recursos necessaris per tots els nens i la integració de nens amb més dificultats o problemes a escoles ordinàries, sense excloure’ls. La inclusió, tot i el paper que té a moltes escoles en l’actualitat, no és tan fàcil com sembla, ja que és un gran esforç tant pel nen, com pels seus companys i sobre tot pels mestres i les famílies.

El capítol s’estructura en, primerament, la opinió sobre tot dels professors en relació a aquest tema de la integració i la inclusió i del que pensen també els alumnes si es trobessin en la situació de trobar-se un nen discapacitat a la seva classe, i els nivells que es poden trobar en ella. En segon lloc, es mostra l’experiència a l’Escola Margalló de Vilanova, que és un centre inclusiu en el qual a les classes hi ha alumnes amb discapacitats o més problemes que la resta. La Dolo Beltran es retroba amb el seu professor, en Paco Sánchez, que la va orientar cap al teatre i així va poder fer el que realment li agradava, a més la Dolo participa en una classe de música o més bé de cant, en la qual ajuda als alumnes a que ho facin millor i parlen sobre la seva trajectòria. Finalment, es mostren dos projectes, el primer el projecte d’integració d’alumnes sords a l’Institut Consell de Cent a Barcelona; i el segon el projecte d’aules hospitalàries a l’hospital matern-infantil de la Vall d’Hebron.

Aquest programa ha estat una mica més difícil de reflexionar perquè s’han tractat molts temes dins de la inclusió, que seria el tema base. Penso que la inclusió cada cop s’està estenent per més escoles i que és molt important, perquè cada cop més nens amb dificultats poden anar a classes comunes i que allà tinguin el recursos necessaris. Els recursos són bàsics per poder fer una escola inclusiva, però moltes escoles no poden tenir-los, en la majoria de casos per qüestions econòmiques. Durant les opinions dels professors i els alumnes, també s’ha parlat sobre com es viu la inclusió en les escoles normals i la importància que té en l’actualitat, ja que la mentalitat va canviant i moltes famílies estan d’acord en que el nen vagi a escoles comunes i pugui relacionar-se i seguir el ritme d’una escola tot tenint més ajudes, sempre i quan no se senti diferent i sol, i pateixi, i per això és molt important el paper que tenen els propis professors. Molt professors no es veuen capaços d’atendre casos d’hiperactivitat, de petits endarreriments o síndromes de Dawn i autisme, però cada cop més es necessita aquesta formació, per facilitar el procés a qualsevol nen i que ell se senti un més de la classe i la professora sàpiga com tractar-lo i els límits que té cada nen, perquè cada nen és un món diferent i amb unes capacitats diferents. La inclusió és un somni del qual cada cop estem més a prop, però no per això és més fàcil.


L’Escola el Margalló de Vilanova és una escola inclusiva on nens amb més dificultats conviuen amb nens sense dificultats, aquesta escola ha de ser un exemple per moltes altres, ja que permet que molt nens se sentin bé i integrats en aquesta escola i tinguin els recursos i les ajudes que necessiten, a més molt alumnes s’impliquen en ajudar aquests nens així poden aprendre a conviure i a cooperar i ajudar els altres, una experiència molt enriquidora pel futur nens de primària. A més, en aquest escola cada alumne avança segons les seves possibilitats i té uns aprenentatge especials segons la discapacitat, pel que és una escola totalment inclusiva. D’aquesta manera comencen a fer que l’alumne cregui en ell mateix i se senti capaç i que els altres nens siguin capaços de conviure, ser solidaris, ajudar i comprenen el concepte d’empatia, ficar-se en la pell de l’altre, pel que puc dir que és una escola model.
Finalment, els dos projectes que es mostren es veuen en tots dos una manera d’integració de nens amb problemes, en el primer es tracta la integració dels sords i en el segon, en canvi, unes mestres ajuden als nens hospitalitzats a no perdre el ritme de les seves classes.



En el projecte: Integració d’alumnes sords, del l’Institut Consell de Cent de Barcelona, a les classes hi assisteixen alumnes sords que són integrats en aquestes gràcies a la utilització també d’intèrprets de llenguatge de signes, així poden assistir a classes ordinàries. Pels professors això és una gran experiència molt enriquidora, ja que molts no havien estat en una situació així, a més, compten amb l’ajuda de psicopedagogs, intèrprets i psicòlegs. Segons la meva opinió, crec que això és molt bo perquè els alumnes sords s’integrin i a la vegada que els oients es vagin adaptant també al llenguatge de signes i sàpiguen comunicar-se amb ells. Durant aquest curs, en algunes assignatures vaig fer amb el meu grup, un treball sobre l’APANSCE (associació de pares i mares de nens sords de Catalunya) i de l’escola Tres Pins, on nens sords també s’integraven a classes ordinàries des d’educació infantil. Després de veure aquest projecte i de fer una ressenya del treball que he anomenat, puc dir que crec que és molt important que els oients aprenguin a conviure i a ajudar els sords, i que aquests no se sentin exclosos i que segueixin un ritme de classe normal, gràcies a l’aportació que fan els intèrprets i pedagogs. Trobo que aquesta pràctica és important conèixer-la i veure que cada cop és més important i és té més en compte la integració dels sords en la societat, perquè també es preparin pel futur i se sentin igual de capaços i tinguin la il·lusió de seguir endavant.

El segon projecte, el d’aules hospitalàries de l’hospital de la Vall d’Hebron, es tracta d’una sèrie de mestres amb experiència a l’ensenyament que fan classes a nens hospitalitzats permetent que els nens segueixin el ritme de la classe des de l’hospital i que, per quan tornin, no vagin perduts. En aquest projecte es veu com hi ha diferents nens i que no tots tenen el mateix problema o el mateix grau de malaltia, és per això que és molt important aquest treball de les mestres perquè els nens puguin seguir una educació gràcies a elles.

Per últim durant aquest programa han hagut tres cites que m’han cridat molt l’atenció: “La filosofia de l'escola inclusiva és una filosofia de la vida, perquè a la vida hi som tots”, “L'escola inclusiva serà una realitat en la mesura en que ens ho creguem” i 

Gestionar la diversitat, no separar-los sinó atendre'ls junts és el repte més gran que té el sistema educatiu” (Pere Pujolàs). 











No hay comentarios:

Publicar un comentario