Capítol 7: I jo què faig?


En el capítol setè, el tema base són els professors, la idea del bon professor, el requisits que cal complir, les habilitats que ha de tenir... la feina de mestre va canviant igual que canvien els temps i comença a tenir més importància la idea de mediador i de guia que la d’ensenyar continguts. A més, els propis alumnes tenen més paper en el seu procés d’aprenentatge, ja que la cooperació i el treball en grup és cada cop més important.

Durant aquest capítol, els mestres opinen sobre com haurien de ser, què haurien de fer i com han estat els seus professors anteriors, mentre que els alumnes diuen el que més els agrada i el que menys dels seus professors. En l’Institut Joan Coromines del barri de Sants a Barcelona, coneixem el director Javier que ensenya el funcionament de l’escola i parla sobre el seu paper com a director i el que vol aconseguir. En aquest programa surt el retrobament entre el Doctor Baselga, que és oncòleg i professor de Harvard, i el seu professor historiador, el pare Ignasi Vila, jesuïta que el va fer que obrís el cap a pensar de manera crítica i es qüestionés les coses. Finalment, es mostren dos projectes molt semblants, primer, el projecte “tan monos com jo” de l’Institut Pau Claris, i en segon lloc, el projecte “visita al banc d’aliments” de l’Institut Vadruna Gràcia.

Aquest capítol és molt més subjectiu que els altres, ja que cadascú té un professor que l’ha marcat i unes idees de com ser un bon professor, el que més t’agrada i el que menys, però molts professors, alumnes i jo mateixa, coincidim amb algunes de les idees que es tracten en el reportatge. Per començar he de dir que crec que no existeix el professor perfecte, igual que la perfecció pot no existir, i que cadascun és únic i té una manera diferent de veure el món i de treballar, en aquest cas, ensenyant. En comptes de redactar, en aquest cas he fet un mapa conceptual per tal de posar algunes de les característiques que jo crec que ha de tenir un bon professor i el que altres mestres i alumnes també creuen:


Durant les nostre vides, cadascú ha pogut veure la manera de ser de cada professor i cadascú té una metodologia, un afecte, una motivació, un grau d’autoritat... diferent. A més de les característiques que hi ha al mapa conceptual, també hi ha altres que cal que estiguin més justificades com per exemple l’autoritat, un professor ha de saber respectar i que el respectin, però això no significa que hagi de cridar i castigar, sinó trobar la manera com guanyar-se el nen; una altra característica és trobar la manera d’interpretar el nen i d’aquesta manera posar-se en la seva pell i entendre el que diu; és molt important que sigui comprensiu i que sàpiga escoltar ja que els nens necessiten algú que els entengui i els escolti i els ajudi i tingui paciència.

Aquestes només són algunes de les característiques que puc dir que ha de tenir un bon professor, però per mi son les més importants i que en moltes ocasions cal millorar.

En el programa es presenta l’Institut Joan Coromines del barri de Barcelona, Sants, i el director, en Javier, ens explica el funcionament d’aquest i els propòsits que té. En Javier comença dient que vol que l’institut sigui un lloc proper als alumnes i les famílies i és per això que no té un despatx propi, cosa que crec que està bé ja que d’alguna manera no es tracta com un “superior” sinó més com un igual, això és bo perquè a més ell veu tot el que passa a l’escola i s’involucra molt en el que passa als passadissos i coneix els diferents alumnes. Aquesta escola destaca perquè la majoria dels alumnes són d’origen estranger i hi ha alumnes de 32 països diferents, però no ha estat un problema per seguir endavant, tot i què també tenen un lloc de mediació. El director pensa que l’escola ha d’educar les competències, més que ensenyar, i que s’ha d’ensenyar a pensar. Aquest institut em sembla que és un bon lloc on tenen clars els objectius i estic d’acord amb el que el director diu, però també crec que a més d’educar competències sí que ha d’ensenyar continguts, perquè en l’educació els pares tenen molt de paper, i per tant trobo que el més important és trobar l’equilibri entre tots dos conceptes.

Finalment, els dos projectes que trobem podem dir que són molt similars, és la descoberta fora de l’aula, ja que ambdós són maneres de fer una classe experimentant amb el medi ambient, és a dir, sortint al carrer i posar-ho en pràctica, tot i que el primer sí que és una classe de naturals, el segon és simplement una sortida perquè els alumnes vegin la realitat d’una altra manera i s’involucrin.

En el primer projecte, “tan monos com jo”, de l’Institut Pau Claris, els alumnes de quart d’ESO van al Zoo de Barcelona i allà fan la classe de naturals o biologia, observant als micos i fent un anàlisi comparant-los amb els humans. Aquesta classe donada d’alguna manera al zoo fa que molts alumnes s’interessin i visquin el que estudien i no se sentin davant els llibres i el professor, que moltes vegades és aquest el problema. Crec que aquest projecte pot arribar a motivar molt els alumnes i que vegin coses diferents i ho posin en pràctica, i ala vegada implicar els estímuls motivadors i l’afecte, cosa que és el realment important en l’educació.


En el segon projecte, “visita al banc d’aliments”, un professor de física porta els seus alumnes al banc d’aliments perquè treballin allà i vegin com es fa un treball social, això implicarà conèixer altres realitats i veure-ho des d’una manera positiva, com és ajudar a la gent. Aquest projecte està bé segons el meu punt de vista, i crec que és important que els adolescents vegin la importància de fer treballs o projectes socials per ajudar els altres i que ho vegin com una cosa positiva.



"Si tu vols que et respectin, respecta els alumnes" (Joan Pujol), "Mama la mestre és com tu, també m'estima" (Jaume Cela), "Tots els mestres són referents" (Quim Sabé) i 


"No tots els oficis tenen la possibilitats de tenir aquestes satisfaccions, el fet d'estar amb gent jove, et fa entendre el món d'una altra manera" (Joan Girbau). 







No hay comentarios:

Publicar un comentario