Un altre cop, començaré parlant sobre el que crec
dels debats que s’han dut a terme durant aquest capítol, realment crec que el
procés d’aprenentatge ha canviat i anirà canviant, o més que canviant,
modificant ja que actualment el procés d’aprenentatge no es basa en la
memorització, sinó en un aprenentatge significatiu, és a dir, assimilar els continguts
i saber-los posar en pràctica, cada cop hi ha menys classes magistrals on el
professor només parla i explica i més on els alumnes tenen l’autonomia. El
professor canvia el seu rol i fa de guia, mediador, i proporciona les eines
adequades als alumnes perquè ells mateixos aconsegueixin l’aprenentatge de
manera de autònoma i independent i fixant-se en la pràctica i no només la
teòrica. El procés d’aprenentatge a més, ha de ser lent, s’ha d’adaptar a cada
alumne i no demanar ni massa ni massa poc, perquè cada nen o nena és diferent i
per tant no pot ser que segueixin un mateix procés això és tracta al punt que
comentaré a continuació sobre el reportatge d’una escola de Barcelona.
A l’Escola Fructuós Gelabert de Barcelona, li donen
molta importància a l’habilitat de la lectoescriptura, és a dir, llegir i
escriure i prèviament parlar. En aquesta escola és té en compte que cada alumne
porta el seu ritme per aprendre i que la lectoescriptura és un procés que dura
tota la vida escolar, per això l’objectiu és que els nens i nenes surtin de l’escola
amb ganes de llegir, que es facin lectors. A mi, personalment, aquesta escola
la he trobat molt interessant, perquè fan molta èmfasi d’aquesta capacitat i no
l’ensenyen com a altres escoles sinó que tenen molt en compte el nivell de cada
nen i preparen activitats que fan que aquests es diverteixin i tinguin ganes d’aprendre
més i al final, acaben sabent llegir gairebé per sí mateixos per exemple, ja
que si comença a agafar interès per la lectura, també ho tindrà per aprendre a
llegir comprendre el que llegeix. En aquesta escola, a més a més, trobo molt bé
que es doni tanta importància a la llengua oral ja que creuen que el principal
objectiu és que aprenguin a expressar-se bé abans de llegir i escriure perfectament.
Per això no hi ha assignatura de llengua pels més petits, perquè la
lectoescriptura es practica tota l’estona i de moltes maneres diferent. Crec
que és un bon mètode per tal que els nens es facin lectors, posat que utilitzen
mètodes molt diferents que criden l’atenció dels alumnes i que deixen llibertat
d’escollir llibre, notícia pels més grans i sense pressió, deixant que vagin
experimentant des de l’educació infantil fins trobar el llibre potser que faci
que es converteixi en lector completament.
Finalment el recull de frases que faig d’aquest
capítol, després de tenir bastants frases que m’han agradat, m’han fet reflexionar
o identificar-me en elles, he escollit les següents: "Cada aprenentatge ha de tenir el seu
temps, no és una concepció de que tot hagi d'anar molt a poc a poc, sinó de que
hem de trobar el temps just per realment fer aprenentatges que siguin compresos
pels nens" (Joan Domènech), "Aprendre ha de ser divertit (...) si no
hi ha desig no hi ha vida, no hi ha amor, no hi ha res", "Quan
realment trobes un llibre que t'enganxa és un plaer" (Mercè Martínez), "Només
ens fem lectors si llegim el que ens passa pels nassos, i quan algú descobreix
un llibre que sembla que estigui escrit pensant amb ell, que això passa,
aquella persona ja és un lector"(Màrius Serra) i
"Hem de convertir
l'escola en una
escola de preguntes" (Joan Domènech).
No hay comentarios:
Publicar un comentario