Durant aquest segon programa de la sèrie de Mestres es fa referència al concepte d’esforç
i de fracàs. Ambdós conceptes són molt importants durant el procés escolar,
però se’ls atribueixen uns significats que potser no són els que s’haurien d’atribuir.
Aquest tema de l’actualitat no es pot definir ben bé i tampoc se sap resoldre encara.
Durant el capítol es plantegen tot un seguit de preguntes que, com al primer
episodi, van responent professors, alumnes i gent coneguda, preguntes que també et fan
reflexionar a mi mateixa i de les quals parlaré tot seguit. Però primer de tot,
cal que nomeni algunes de les preguntes sobre les quasls tracta aquest segon capítol: Què és l’èxit?
Quina relació té amb l’excel·lència? Què és el fracàs? Com s’ha d’avaluar i com
podem resoldre algunes qüestions que es tenen actualment al voltant d’aquest
terme?
De manera més centrada en els diferents temes dels
quals tracta aquest capítol i, sobre tot, donant la meva opinió sobre ells,
continuaré fent aquest anàlisi sobre el segon capítol. Primerament, crec que he
de començar, com he fet amb el capítol anterior, donant el meu punt de vista
sobre les preguntes que plantegen aquest episodi, d’una banda crec que la
pregunta base d’aquest programa és “què és l’èxit?” i “què és el fracàs?”,
segons el meu punt de vista i tal i com molts professors han anat dient crec
que l’èxit no té a veure amb l’excel·lència, sinó que és fer el màxim possible
per aconseguir una cosa i no simplement treure un excel·lent en totes les
assignatures, perquè pots treure molt bones notes i realment no saber-ho
aplicar i no tenir uns valors, o a la inversa. L’èxit també es pot dir que s’atribueix
a dues coses: l’èxit personal i el laboral, perquè creixes com a persona i
creixes pel teu futur. En canvi el fracàs, no s’hauria d’atribuir a unes males
notes o baixes qualificacions i que vagi directament relacionat amb l’avaluació,
sinó que s’ha d’atribuir, a nivell escolar, a quan un noi o noia vol deixar d’estudiar.
Això no pot repercutir només en l’alumne, sinó també en els professors creant-los
una impotència per si no han sabut potenciar les seves virtuts i motivar-lo per
a seguir estudiant. Aquest és l’autèntic fracàs que pot haver segons la meva
perspectiva, en relació a l’avaluació, crec que potser no és la més adequada,
perquè es tenen en compte en moltes ocasions els continguts i no pas l’esforç,
l’actitud, la imaginació i creació... que s’haurien de tenir molt més en compte
i tenir més importància a l’hora d’avaluar. Jorge Wagensberg, fa una reflexió
interessant sobre aquest tema que és que “un altre defecte de l’escola actual,
és que la manera d’avaluar als alumnes (...) és el professor posar una pistola
en el cap de l’alumne i dir-li: o confesses que has comprés o et foto”, d’alguna
manera amb això ell es refereix a que l’alumne simula la comprensió però no que
la tingui realment. Aquest tema em fa pensar sobre l’article de Miguel Ángel
Santos Guerra “¿Cómo viven las vacas?”
ja que parla de l’avaluació en l’actualitat.
Per últim, faré referència als dos projectes dels
quals tracta el capítol que són:
El projecte d’avaluació del professorat que fa el director Xavier Melgarejo a l’escola Claret. Aquest projecte consisteix en l’avaluació dels professors per part dels alumnes, als quals se’ls hi dóna una enquesta i han de respondre sobre el seu tutor, així es poden avaluar els mestres i detectar aspectes millorables en la seva feina.
Finalment, els “Premis mai” de l’Institut Valldemossa, on els professors premien de cada curs els alumnes que més esforç han fet, i no ho fan per excel·lència, sinó segons l’esforç dels alumnes, motivant-los per seguir esforçant-se i seguir endavant. Els dos projectes crec que són molt importants tant per la formació i la millora del professorat com per mantenir la il·lusió i la motivació dels alumnes, i també crec que s’haurien d’implantar, si més no, idees semblants a aquestes a les escoles per promoure precisament un millor aprenentatge.
El projecte d’avaluació del professorat que fa el director Xavier Melgarejo a l’escola Claret. Aquest projecte consisteix en l’avaluació dels professors per part dels alumnes, als quals se’ls hi dóna una enquesta i han de respondre sobre el seu tutor, així es poden avaluar els mestres i detectar aspectes millorables en la seva feina.
Finalment, els “Premis mai” de l’Institut Valldemossa, on els professors premien de cada curs els alumnes que més esforç han fet, i no ho fan per excel·lència, sinó segons l’esforç dels alumnes, motivant-los per seguir esforçant-se i seguir endavant. Els dos projectes crec que són molt importants tant per la formació i la millora del professorat com per mantenir la il·lusió i la motivació dels alumnes, i també crec que s’haurien d’implantar, si més no, idees semblants a aquestes a les escoles per promoure precisament un millor aprenentatge.
En conclusió, deixaré dues frases que més m’han
sobtat del capítol: “hem de fer que es facin preguntes i les intentin respondre”
i, em quedo amb la d’en Miquel Moya “si ets un bon metge i guanyes molts diners
has triomfat a la vida, si senzillament ets un paleta, no has triomfat a la
vida?”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario